Klanten zoeken oplossingen voor problemen waar ze niet altijd bewust van zijn. Door het probleem van klanten te kennen, kun je betere oplossingen aanbieden en je merk sterker positioneren.
Uit onderzoek is gebleken dat het hebben van vertrouwen in een merk een van de belangrijkste factoren is bij het maken van een keuze. Vertrouwen krijg je als je met jouw merk impact in de levens van je klanten maakt. Daarnaast zijn klantreferenties onmisbaar bij het winnen van vertrouwen.
Vorige week sprak ik een ondernemer die worstelde met zijn prijsstelling. Hij vroeg zich af: ‘Kunnen wij met de prijs hoger gaan zitten dan de concurrent? We bieden immers meer?’ Maar meer betekent niet altijd beter voor de klant. Bij het vaststellen van de prijs draait het om de waarde die de klanten hechten aan de extra product- of service-elementen en de bereidheid om hiervoor te betalen.
Een vraag die je wellicht achteloos antwoordt met ‘naar die leuke strandtent, ‘voor de files naar huis’, ‘Italië’. Maar als je deze vraag niet beantwoordt met waar je nu op dit moment heen wilt gaan, maar waar je over 1, 2 of 5 jaar wilt zijn met je leven, je werk, je bedrijf. Wat voor antwoord zou je dan geven?